שפת הגוף בראיון העבודה
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

הרושם הראשון במהלך ראיון אישי – תעסוקתי נוצר הלכה למעשה כבר בשלושים השניות הראשונות. במילים אחרות, עוד לפני שהספקתם לומר “שלום”, לספר על ההיסטוריה התעסוקתית, וכבר נוצרת ההתרשמות המשמעותית הראשונית, אשר יכולה להכריע את הכף. שפת הגוף היא אשר קובעת ומשפיעה באותן שלושים השניות הראשונות. בשפת הגוף הכוונה הינה למכלול האישיותי, החל מההופעה החיצונית, סגנון הלבוש, תנועות הידיים-גוף, הטיות הראש, מיקוד קשר עין, וכלה במרכיבים אישיותיים כמו ביישנות, סגירות, ביטחון, דומיננטיות. 

אם כך, שפת הגוף מהווה כלי מרכזי באמצעותו אנו מעבירים מסרים, בניגוד לדעה הרווחת שאת המסר אנו מעבירים באמצעים מילוליים. לעיתים קרובות, שפת הגוף אף מעבירה את המסר בצורה חזקה יותר מהמסרים המילוליים עצמם. בעזרת מודעות לשפת הגוף ניתן לייעל את המסר אותו הינך מעוניין להעביר. על כן, להלן מספר טיפים אשר יכולים לשמש אתכם בעת ראיון העבודה כך שיהפוך למוצלח:

בטרם הראיון

נסו להירגע ולחשוב מחשבות חיוביות, על מנת ששפת הגוף שלנו תשדר רוגע ונינוחות. ככל שנתכונן יותר ונגיע יותר רגועים ובטוחים בעצמנו, כמובן במידת הצניעות הראויה לראיון עבודה, כך גם שפת הגוף שלנו תהיה נינוחה יותר ותשדר רוגע. מאחר ובסיטואציה של ראיון העבודה חשוב לנו ביותר להעביר את המסר הרצוי, כדאי להתכונן לכך כראוי, כלומר, לתכנן כיצד נציג את עצמנו, לעשות סימולציה על איך נציג את התפקידים הקודמים שלנו, להתכונן לשאלות מכשילות בראיון עבודה, לבוא עם בגדים נכונים ונוחים וכן הלאה. כך הסיכוי שלנו להרגיש נינוחים ובטוחים גבוה יותר והסיכוי ששפת הגוף שלנו תעקוב אחר התחושה הנינוחה הפנימית שלנו גבוה מאוד.

הופעה חיצונית

בטרם יציאתכם לראיון העבודה תנו דעתכם על אופן הלבוש והתכשיטים. כלל ברזל לפני ראיון עבודה: התאימו את הופעתכם החיצונית למקום העבודה ולתפקיד שאליו אתם מכוונים את עצמכם. ההופעה החיצונית לא בהכרח צריכה להיות לבוש ערב מהודר, אך כדאי להקפיד על לבוש סולידי, נקי, מגוהץ, מחויט, בצבעים תואמים. גם בגד בהיר יכול לעזור. כדאי להימנע מצבעים אפורים ומשעממים, וכן מדוגמאות של פסים או צורות שונות.

ישיבה

לאחר שהמראיין הזמין אתכם להיכנס, ואמרתם שלום, תנו למראיין את הרשות להושיבכם. כאשר אתם מתיישבים, הקפידו להוריד את המעיל אם לבשתם כזה, מאחר וישיבה עם המעיל מרמזת על לחץ, או גרוע מזה – זלזול. שבו בצורה נינוחה וזקופה בכיסא. חשוב לשמור על שפת גוף “פתוחה”. כלומר, כפות ידיים פתוחות מלמדות על פתיחות וכנות ואילו, שילוב ידיים על החזה מעיד על עמדה מתגוננת, “סגורה”. כאשר כף יד עוטפת את השנייה אנחנו משדרים בטחון עצמי, לעומת תנועות מוגזמות המשדרות לחץ. כאשר אתם מדברים נסו לשמור על תנועות ידיים בגבולות הגוף, תנועות קלות. יש להימנע מלשלב ידיים או רגליים, לא להתכנס בתוך הכסא, אלא לשמור על יציבות וזקיפות.

אין לשבת רחוק מדי מהמראיין כדי לא לשדר ריחוק והגנתיות. לעומת זאת, ישיבה קרובה וצפופה מדי משדרת חוסר גבולות, לעיתים גם לחץ או צורך בפידבקים. הישיבה הנכונה היא במצב של איזון בין השניים, לשמור על קרבה וריחוק גם יחד בינך לבין המראיין.

שימו לב: גברים – “הימרחות” על הכסא ברגליים פסוקות כשהאגן פונה למראיין, מעבר לחוסר הנימוס הבוטה שבתנוחה, משדר התרסה וקריאת תיגר. נשים- שילוב רגליים וחשיפת ירך מסמל התגרות מסוימת. אם הרגל שמעל פונה לכיוון המראיין, הוא עשוי אף לחשוב שאת מחזרת אחריו. ישיבה על קצות הכיסא מרמזת כי הינכם דרוכים ומוכנים בעמדת מילוט.

לחיצת יד

בעת פגישתכם עם המראיין חשוב לשים לב ללחיצת היד. לחיצת יד מלאה (לא רק באזור האצבעות) ואיתנה, המלווה בחיוך, תשדר שיש פה אדם שמאמין במה שיש לו להציע. עדיף כמובן לא לשבור את היד של המראיין. סטטיסטית, זה לא יתרום לסיכויי הקבלה.

תנועות גוף – עשה ואל תעשה:

תנוחות ידיים

מה לא לעשות: שילוב זרועות על החזה מעיד על עמדה שלילית או מתגוננת. ידיים על המותניים היא תנועה אנטי חברתית בכל התרבויות בעולם, המשדרת ריחוק (גם לא יד אחת על המותן). כאשר אדם מדבר כששתי ידיו בכיסים או מוסתרות הוא נתפס כעצלן או מזלזל.
מה כן לעשות: הנחת ידיים על החזה משדרת כי הנכם ישרים וכנים. בשאר הזמן, הניחו את הידיים על מסעד הכסא או על הירכיים, והקפידו על תנוחת כפות הידיים. כמו כן יש להקפיד להראות את כפות הידיים ולא להסתירן מאחורי הגב או בתוך הכיסים כאמור לעיל. יש לדבר כשלפחות יד אחת נמצאת מעל גובה המותניים. השדר שבני אדם מעבירים כשהם מדברים עם ידיים שמוטות לצידי גופם הוא שלילי. המסר שעובר בתנועה זו הוא בד”כ אכזבה, כישלון או עצב.

כפות הידיים

אחיזה בחפצים: דאגו כי ידיכם יהיו נקיות מחפצים. כאשר בני אדם משחקים עם עט או חפץ אחר בידיהם כשהם מדברים מועבר בתת מודע שדר של חוסר ביטחון, מצוקה ואי נוחות.
תנוחת הידיים: כפות ידיים פתוחות ופרושות כלפי מעלה יעידו על כך שהנכם פתוחים וכנים. ישיבה כאשר כף יד אחת עוטפת את השנייה משדרת ביטחון עצמי. הצמדת קצות האצבעות של שתי הידיים מעידה על הקשבה פעילה, וכאשר אתם המדברים, על ניסיון לתת תשובה ממצה ומדויקת

תנועות ידיים – אפשר בהחלט לדבר בליווי תנועות הידיים. תנועות קלות המלוות את הדיבור משדרות אנרגיה וויטליות, ואילו חוסר תנועתיות משדר קיפאון ולחץ. הדרך הנכונה להשתמש בידיים הינה באיזון העדין בין התנועות. אך יש להיזהר שלא להפריז בתנועות ידיים מוגזמות, מעבר לקווי הגוף. לא להניח ידיים על השולחן, מאחר וזוהי הטריטוריה של המראיין (לא להניח גם מפתחות, פלאפון וכו’, את אלו אנא השאירו בתיק או בצד).

תנועות הרגליים – אף שהן פחות גלויות לעין, חשובות אף הן. תנועתיות יתר, כגון, הנעת הרגליים ללא הפסק, בעיטות קלות עם העקבים, טלטול הרגליים, אלו הן תנועות המשדרות לחץ, מתח, חוסר סבלנות, אי נוחות וכדאי ללמוד לשלוט בתנועות. לא רצוי לשבת עם הרגליים שלובות, אך במצב של בחירה בין טלטול הרגליים לשילובן, האופציה השנייה עדיפה.

קשר עין – קשר עין הוא אלמנט משמעותי ביותר בהצלחת הראיון כולו. קשר עין יציב ועקבי עם המראיין או איש השיחה מעורר תחושות אמינות וישירות. ואילו, קשר עין מתחמק ולא עקבי משדר לחץ, ביישנות וחוסר ביטחון. שימו לב כי המבט שלכם אינו חודר ומאפשר מרווח פרטי. אתם רוצים לשדר ביטחון, לא לאיים. אחד הדברים המשמעותיים בפגישה עם מעסיק או מראיין הוא כיוון המבט שלכם, כלומר, הרימו את מבטכם ושמרו על קשר עין, בשום פנים ואופן אל תשפילו את מבטכם.

פנים גלויות – במהלך המפגש חשוב שהפנים תהיינה גלויות. פנים גלויות מקרינות ישירות, הענות וגם פתיחות בינאישית. הכוונה שלא להסתיר את הסנטר, הלחי עם היד. לא להישען על היד, להימנע משפשופי עיניים, אף או נפנוף השיער מהמצח. פנים גלויות פירושו גם, לעולם לא לערוך שיחה או ראיון עבודה עם משקפי שמש כהים…
חיוך- דבר נוסף ומשמעותי בראיון עבודה ובפגישות פנים אל פנים עם אנשים הוא חיוך אותנטי. החיוך הינו גורם מרכך חיובי.יש לשמור על מינון נכון של חיוכים בכדי לקדם היטב את הראיון. חייכנות יתר על המידה משדרת חולשה, קושי נוכח אסרטיביות, רכות יתר. מאידך, כאשר לא מחייכים כלל במהלך הראיון או השיחה אתם עלולים לשדר קור, נוקשות, רצינות יתר או לחץ. קל להעלות חיוך בנושאים הנוגעים יותר לתחומים אישיים- רגשיים או בינאישיים.

יש להשתדל להימנע מ: השתדלו להימנע מלהתעסק בחפצים כגון מהדק, כלי כתיבה, מפתחות, ציפורניים, שיער, גלגול כפתור החולצה, אחיזה בשעון היד, בעגילים, וכו’. התנהגות כזו משדרת עצבנות. במצב בו שפת הגוף אמורה לקדם אותך בפתיחות וישירות מול המראיין, כל אותם “משחקים” ועיסוקים הינם מיותרים. כמו כן, יש להימנע ממצב של הסתתרות, משום שכאשר מדברים מאחורי שולחן או כיסא או כל חפץ אחר פוחתת רמת התקשורת הבין אישית. במילים אחרות, מחיצות פיזיות הינן מחיצות תקשורתיות. מצב נוסף אשר יש להימנע ממנו הינו השענות. באם הנך עומד בזמן השיחה עם המעסיק, אין להישען על שולחן או על משענת הכיסא. כאשר אדם עומד ונשען על משהו הוא פוגע בתקשורת הבין אישית ומשדר מצוקה כלשהי בשפת הגוף. הדברים הנאמרים יראו יותר משכנעים בעת עמידה זקופה בלא להישען ולהיתמך. כדי להימנע מלהתעסק ב”מה עושים עם הידיים” במהלך ראיון, מומלץ בחום להניח אותם על הברכיים. ולא פחות חשוב, בעת הראיון השתדלו לשמור על הקשבה אקטיבית, להנהן, לשדר ריכוז ועניין, ולהימנע מבהייה בפה סגור.
להימנע מנגיעות באזור הפנים

נגיעות באזור הפנים מעבירות מסרים שליליים, העשויות לגרום לאדם שמולכם לפקפק במה שיש לכם לומר ולשדר כי אתם במצוקה. לדוגמא, הסתרת הפה משדרת כי הדברים הנאמרים על ידכם אינם אמינים. נגיעה בגשר האף משדרת כי הנכם במתח או עייפים. שפשוף העין אף הוא מרמז כי אינכם חשים בנוח עם הדברים שאתם אומרים, ואולי אף מסלפים את האמת. נשים נוטות לעשות את התנועה בצורה מעודנת יותר – בגלל האיפור – אך המסר הוא אותו מסר. הישענות קדימה ותמיכה בסנטר, מעבר לכך שמדובר בתנוחה נינוחה המשדרת קירבה יתר על המידה, שאינה הולמת סיטואציה של ראיון עבודה, עשויה לשדר שעמום וחוסר עניין.

לסיכום

האלמנט האחרון הוא הכוללני ביותר, והוא מתייחס למכלול הדברים שאתם מקרינים. בעצם מדובר בשילוב של כל האלמנטים הקודמים עם מיצוב האדם כלפי עצמו. במילים אחרות, אנשים עם דימוי עצמי גבוה ותחושת ביטחון יחושו נוח יותר עם עצמם, גם בתהליכי ראיון והדבר יתבטא כמובן בשפת הגוף שלהם. מה שיכול לסייע להקרנה הכללית הוא דימוי עצמי פנימי, כלומר הכרה עצמית ביכולת שלכם “להתקבל”, “לעבור את הראיון” וכן בתחושת האופטימיות הכללית. כאמור, מצב רוח פסימי או מלנכולי משתקף ופוגם מיד בשפת הגוף הכוללנית, בויטליות ובתחושת ההכרה העצמית.

זכרו, החיסרון בתהליך הקבלה לעבודה מכיל גם את היתרון: אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני ולראיון חוזר, אך כל משרה חדשה מאפשרת להתחיל מחדש, לתקן ולשפר את ההצגה העצמית ואת הסיכויים להתקבל לעבודה.

בקצרה, זכרו כי:

  • חשיבה חיובית מקרינה החוצה. נסו לעשות משהו שאתם אוהבים לפני הראיון או לפחות לחשוב מחשבות חיוביות ואופטימיות. היו בטוחים ביכולות שלכם
  • רצוי להימנע מעישון לפני הראיון. הריח עשוי להיות חזק ובעייתי בחלל קטן בעת הראיון
  • מותר ורצוי לבקש מים במהלך הראיון או לפניו. השתייה תאפשר לכם רגע מחשבה לפני מענה, תצנן ותשחרר לחץ
  • בהיכנסכם לראיון, המתינו להנחיית המראיין היכן לשבת ולחצו את ידיו באיתנות
  • השתדלו להגיע עם כמה שפחות פריטים, ולהניחם לצידכם או על כיסא, אך לא עליכם
  • שמרו על מרחב התנועה והמרחק הראויים ביניכם למראיין
  • הימנעו מלבוש חושפני
  • השתמשו בבישום עדין. הרעיון הוא לנטרל ריח זיעה, לא לזעזע את חוטמו של המראיין
  • נסו לדבר בצורה ברורה. מלמול מעיד על חוסר בטחון וחולשה
  • דברו אמת! לגוף שלנו יש נטייה להקרין הרבה יותר אמינות וביטחון כשלא מנסים להגזים ולמצוא חן או לשקר

בהצלחה!

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.